Pisuci o pariskom mostovima , nemoguce je izbjeci historijske paralele . Medjutim , ako je opisivac usto i stranac , nemoguce je izbjeci i jos nesto drugo : opsjednutost trazenjima veza onoga o cemu pise – sa njegovom domovinom i njenim ljudima .
Naime ,
“devedesetih godina prosloga vijeka , nas akademski kipar MIRZA MORIC ,
Parizanin iz Brckog , jedan “malo otkaceni “ pariski slikar i kipar , potpuno dematerijaliziran
i takoreci “malo na svoju ruku” u svom umjetnickom poslu , otvorio je jednoga dana izlozbu
svojih neobicnih kipova na jos neobicnijem mjestu : u Malom parku izmedju znamenite crkve Notr Dam i Malog mosta na Seni ….Pa i na samom Malom mostu !
.
Taj cin je bio dvostruko , ako ne i trostruko sokantan : prvo , izlozba na neobicnom mjestu , eksponati cudne i sokantne umjetnicke imaginacije , te jos neobicnije reklamne aktivnosti tokom izlozbe . Jedan od njegovih izlozaka bio je : KIP GLAVE ZARKA JOVANOVICA – Ciganina , naseg covjeka iz Batajnice – prve balalajke Evrope i tvorca Romske himne . I to u neprirodnoj velicini toliko – da su novinari , nekim samo njima znanim kanalima , isceprkali i napisali da je to – “najveca ljudska glava , ikada napravljena od jednog kipara” !
.
KONCERT ZA BALALAJKU
.
Da bi neobicnost bila veca , maestro Jovanovic je – pored svoje glave i na radost velikog broja posjetilaca , izvodio od jutra do mraka – KONCERT ZA BALALAJKU .
Stvar je poprimila malo dramatican obrt kad je kipar MIRZA MORIC – zatvorio Mali most ,
dozvoljavajuci da ga mogu prelaziti – samo UMJETNICI !…
A ko je umjetnik , to je “na licu mjesta” odredjivao MIRZA sam , dijeleci ljudima propusnice
“preko mosta” , zapravo – obavjestenje o svojoj izlozbi !
Mnogi ljudi su stvar shvatili ozbiljno , interesirajuci se sta se to desava tamo – u Parku pored
Crkve Notr Dam , obilazili okolo , i ulazili na izlozbu preko drugog mosta , jer MORIC , po nekim svojim mjerilima – nije sve njih « proglasio umjetnicima » !…
.
Na kraju , kako Vrag odnese salu cak i u Parizu , neko je « neobicnog vlasnika Malog mosta » prijavio policiji , koja je odmah stigla – « na lice mjesta » ! Mirza je odmah tu , na mostu –
proglasio policajce umjetnicima i propustio ih preko Malog mosta , posto im je pokazao sasvim urednu dozvolu za orgznizaciju izlozbe , potpomognute i potpisane cak od gradonacelnika Pariza licno .
.
Tada je i policija shvatila « u cemu je kvaka » , odmahujuci rukom kao – « Bosanska posla » ,
pa su i oni poceli objasnjavati turistima da je to « samo potsjecanje na historiju , kad je ovim
mostom propustana bez ulaznica – samo umjetnicka elita » …
.!
I sve se ipak zavrsilo velikim koktelom uz Crkvu Notre Dame , znamenitu bogorodicnu Kateddralu , i uz prisustvo cak 25 Ambasadora – i gradolacelnika Pariza !
.
HITLEROVA NAREDBA DA SE SVI MOSTOVI – SRUSE !
.
Ali , mostovi Pariza su imali , tokom svoje historije , dramaticnu i manje veselu sudbinu .
Tesko bi bilo nabrojati sve opasnosti i sva stradanja kroz koja su prosli pariski mostovi , mada bi se mogla izdvojiti jedna – koja im je zaprijetila 1.944. godine , da ih sve do temelja poruse kao i Stari most u Mostaru , te da potonu na dno rijeke Sene , i tako odnesu sa sobom na dno –
i svoju ljepotu , i svoju historiju ….
.
Naime , nacisticki vodja Adolf Hitler , protiv koga se borio i dobar dio Francuza u francukom pokretu otpora , ( u kome su ucevstvovali i nasi ljudi ) , odlucio je da srusi sve mostove Pariza i da tako otsjece desnu od lijeve obale Sene , sto se uklapalo u njegove strateske planove za osvajanje Francuke .
.
Na veliku srecu covjecanstva , a Francuza posebno , general Ditrih fon Hooltic , komandant
Snaga za napad na Paris , suprotno vojnoj hijerarhijskoj bespogovornosti , odbio je da izvrsi
taj zadatak , pravdajuci se – “komandnom odgovornoscu pred historijom” . I tako su mostovi
Pariza spaseni… ( Ps. Dobar primjer i za nas – o komandnoj odgovornosti !…)
.
..
..
MIKELANDJELO OD BOSNE
.
Kao djecaka , MIRZU MORICA su vjetrovi dopuhali do Pariza .
Bio je odmah uocen kao – momak na biciklu !… I onako – “malo na svoju ruku”!
Najprije cipeletine broj 48…kapa “mica” , i torbak na ramenu . I bicikl .
Visina : centimetara –202 ., ( sa crvenom mahramom ! )
.
Poguren juri , i ne postuje saobracajne znake . Policija ga zaustavlja i kaznjava ,
ali – on “ni mukaet” ! Od cetiri ujutro do deset sati je na biciklu , po danu – k l e s e !
Po danu – k l e s e , i to samo teske materijale – crni granit , u prvom redu .
Ne samo po danu , nego i po noci – pod jakim reflektorima !
.
On nema nikakve veze sa komercijalom , niti ga to interesira . Takvi ljudi obicno zive
od narudzbi privatnih osoba , koje zele da imaju poprsja svojih dragih pokojnika , ili
voljenih osoba ….Ili pak onih koji zele djelo bas od tog i tog kipara…koji traze kipara ,
a ne kipar njih . Takav je i Moric . Kupci traze njega , a ne on njih !
.
.Tako i danas , poslije toliko godina , u gradu TORCY , nedaleko od Pariza – cuju se udarci
cekica , a tvrdi komadici granita prste uokolo . Na ulazu u atelje pise :
A . MUZEJ MIRZA MORIC !…Tu dolaze samo odabrani ljudi da posjete cudnog kipara ,
covjeka « na svoju ruku » , koji svima pruza ruku . Posebno djeci , koju okuplja oko sebe i
uci ih teskom umjetnickom poslu . Njih se desetak stalno vrti oko njega : crni-bijeli-zuti…
Tu je i jedan golub koji mu stalno slijece na rame – guce i napada ga .
.
– Imao je Golubicu , pa ju je izgubio…Napada stalno mene , kao krivca zato” …kaze mi
“Mikelandjelo od Bosne” , otiruci znoj sa cela …”.To ti je , moj Ante , tako : Ja prav , a… uvijek kriv !…I to ti je Bosna …! Svi je ispravljaju , niko da kaze – ko ju je iskrivio” ?!…
.
.
– TO JE NAS MIKELANDJELO , dobacuje mi zena u prolazu , pozdravljajuci ga .….
NAS MIKELANDJELO – od Bosne , dodaje zena .!…
Mikelandjelo – o d z d r a v lj a .
Na ispruzenu ruku mu slijece – bijeli golub !…Pristigose i djeca .
.
ZNAMENITI FRANCUZ – O MIRZI MORICU
.
Max GALLO ,vrhunski francuski intelektualac i filozof europskog formata , inpresioniran
djelom Mirze MORICA , pristao je da napise svoj osvrt za izlozbe ovog naseg –
MIKELANDJELA OD BOSNE , pa i to treba zabiljeziti . Bar dio…
Evo teksta :
.
– “ MIRZA MORIC pokazuje istinsko umjetnicko staralastvo , objedinjujuci tako osobenost , autenticnost i modernizam . Njegovi radovi izrazavaju i mnoge aspekte
njegove rodne grude – BOSNE , obiljezene smjenama mnogih civilizacija .
.
– Plemenite metale koje umjetnik koristi : mramor , kamen , bronca , granit – otkrivaju
inspirativnu snagu njegovih skulptura !
.
Cilj svake sculpture jeste da – ozivi materiju . Ali , Mirza Moric ide jos dalje : on uspijeva
da materiji , klesanjem , te monumentalnoscu mase – udahne energiju , koja ozivljava sva
njegova djela ….
.
Tu je takodje i poseban ELAN , koji zacudjuje – u istoj mjeri u kojoj nas impresionira i velicina njegovih skulptura .
Odakle dolazi ovaj ELAN ?
Mozda odatle sto je Mirza Moric isao da trazi svoju inspiraciju u samoj dubini zivota :
u nesvjesnom , u fantazmima , u seksu – u zivotinjskom svijetu .
.
Njegove sculpture su DJELO MISLI i – odavanje pocasti zivotnom poletu …!
Nravno , Mirza Moric se druzio , i druzi , sa : poezijom , sa pticama , sa konjima…”
.
( Max GALLO )
.
NAS STAV
.
Mogli bi smo dodati i – genije koji hoda , istrazuje i okamenjuje ono sto covjeka
cini covjekom – umjetnost !…I NADA !
..
ZAKLJUCAK KAO – “TACKA NA i…”
Pitamo ga :
– Dobro ,” Mikelandjelo”…sta imas poruciti citaocima , a posebno Ljubusacima ?
– .
– Odgovara : “Bio sam nedavno u Italiji , da bi video neka djela Mikelandjelaova . Kad
stojite pred jednim takvim genijem – osjecate se mali , jadni i nistavni !… Nema uporedbe….
.
Samo se divi i reci : “ HVALA TI , BOZE – STO SI STVORIO OVAKVE LJUDE –
I OVAKVA DJELA…
.
– A Ljubusacima , kao i svim korisnicima vaseg sayta , zelim da se sto vise – s m i j u .
Kao sto se stalno smijala jedna Ljubusanka – SADIJA , Cuvarica Triumfalne kapije !
Zelim im , zatim – MIR I DOBRO !…Uz Goluba mira , ali i stvarnog goluba…kome
cu isklesti kip – koji ce trajati duze od sviju nas !…Uz pozdrav :
“STOJTE MI DOBRO – UZ MIR I DOBRO” !…
..
INFO : www.mirza-moric.org
E – mail : mirza.moric@club-internet.fr
…………………………………………
Ante GRANIC :
Prilog iz serije : VRIJEME i LJUDI .
Paris , Marta 2.014.
………………….