U narodnoj terminologiji postoji više izraza za neke pojave koje se smatraju nepoželjnim:“Ne valja“,“Nije lijepo“,“Nije džajiz“,ali i „Lijepo je“.
Tako se kaže:
—Nije džajiz piti iz okrnjenog(findžana ili caše);
—Nije lijepo kada nekog smrt zatekne u klozetu,
Ali nikako ne valja:
—Mlin se nikada ne ostavlja rastavljen tako da se odvaja gornja od donje strane.
Kažu nije lijepo.
—Mljevenje se ne prekida,niti se mlin otvara prije no što se kahva samelje.
—Ne valja u kuci držati okrnjeno posude;
—Ne valja ostavljati nož sa oštre strane prema gore,niti otvorene makaze,niti poklanjati ove predmete,jer može nastati belaj u kuci;
—Ne drže se dvije metle zajedno,jer muž može dovesti inocu,niti metla da stoji vodoravno;
U akšam se:
—ne skidaju pelene sa sušila(radije sacekati da se smrkne)
—ne prosipa smece
—ne istresa sofra bošca
—ne prostire se veš da se suši
Nocu se:
—ne režu nokti
—ne prosipa smece,
—ne ogleda
—iza ikindije se ne daje sadaka;
—Lijepo je izmedu ikindije i akšama napraviti pogacu da nafaka ulazi u kucu
Ne valja
—ruke držati skupljene iza glave,podnimiti se tj.poduprijeti glavu rukom,
—kleti,jer se može obistiniti,
—ne valja dolijevati kahvu u findžan ili sok u cašu dok se sve ne ispije,jer toj osobi muž „može dovesti inocu“.
Ne valja na drugom ušivat haljine.“ Jeli to samo dva puta prodit,ni dva puta.Ni sam na sebi ne valja ušivat haljine,kamo li na drugom.Samo se na mrtvu ušiva.Na živu celjadetu kada se ušiva zajedno mu se i pamet ušiva.
Ovdje se narod dosjetio,pa kada je neophodno na osobi prošivati iglom odjecu i sl.,obicaj je staviti olovku iza uha.Savremeno obrazloženje:Onaj što mu je olovka za uhom,pazit ce se da mu olovka ne ispadne i nece se micati,a onda ga drugi nece ubosti iglom(Navedeno je primjer kako se neka stara vjerovanja transformiraju i prilagodavaju savremenim potrebama).
—Ne valja utorkom prati veš,
—Ne valja držati ruke medu nogama dok se spava,
—Ne valj ostavljati ogrizak od zalogaja
—Ne valja rasipati odrezane nokte
—U prestupnoj godini ne sadi se voce,jer nece biti uspješno
—U mjesecu seferu se ne obavljaju važne kupovine.
Izvor:Mevlida Serdarevic i Ajnija Omanic-Bošnjacka kultura ponašanja,SA 2009.