Velika zavjera Yu rocka: Kako je tajna služba zatupila mlade u Jugoslaviji

Bijelo-dugme-ora

“Prvi regrut prirodno bio mi je Goran Bregovic. Sa njim nije bilo problema, on je volio i ideju jugoslovenstva i seks i drogu, tako da smo se lako dogovorili”, svjedoci Velisavljevic.

“Sa Bregovicem sam cak primjenjivao i jedan sistem koji je Služba koristila sa kriminalcima-omogucavala im je da kradu u inostranstvu a da dobijaju sklonište u Jugoslaviji u zamjenu za obavljanje ponekog posla za nas. Tako sam i ja omogucavao Bregovicu da krade strane pesme, da ih objavljuje ovdje kao svoje, a da u njima propagira ono što je nama bilo potrebno.”

Službe državne bezbjednosti koji su spremni da progovore o akcijama u kojima su ucestvovali za vrijeme Titovog i Miloševicevog režima. Jednu od najspecificnijih prica ima nekadašnji pomocnik nacelnika Resora državne bezbjednosti Živan Velisavljevic koji je penzionisan pocetkom 1990. godine ukazom tadašnjeg predsjednika SFRJ.

Velisavljevic danas živi u svojoj porodicnoj kuci u rodnim Lojanicama, u blizini Šapca. Njegova kuca je daleko od onoga kako bi javnost zamišljala domove penzionisanih špijuna. Ovdje nema visokih zidova, gvozdenih vrata koja se otvaraju daljinskim upravljacem i dobermana cuvara. Pa ipak, iako je Velisavljeviceva kuca kao jedna od mnogih u ovom kraju, u njoj postoji nešto po cemu se razlikuje.

Na brižljivo uredenom tavanu, Velisavljevic ima kolekciju od nekoliko hiljada LP ploca iskljucivo zabavne i rok muzike nastale u SFRJ. Na pitanje da li je diskofil, Velisavljevic kaže da mu te ploce nisu za razonodu vec da su mu sredstvo za rad. Štaviše, Velisavljevic nam otkriva da nijednu od ovih ploca nominalno ne može da otudi jer mu ih je Resor državne bezbednosti dao na revers.

Velisavljevicev angažman u službi poceo je 1968. godine. Studentske demonstracije su ozbiljno uzdrmale Tita. Iako je uspio da ih umiri, Tito je primjecivao da se stalno pojavljuju nova žarišta.

Bijelo-dugme-ora

U tom trenutku Tito je tek bio priveo kraju krizu oko Brionskog plenuma a odmah se pojavila studentska kriza i invazija na Cešku i bilo je potrebno pacifikovati barem jedan od frontova. U tom cilju Tito je na tajnom sastanku diskutovao o tome koji se front može prvo riješiti. Veljko Vlahovic je predlagao da SFRJ nabavi atomsku bombu koja bi joj bila garant suvereniteta, Edvard Kardelj je pominjao približavanje NATO paktu a Stane Dolanc je izašao sa najbizarnijim prijedlogom. Dolanc je naime objasnio kako je CIA koristeci muziku bendova snažno oslonjenih na hedonizam i upotrebu opojnih droga uspjela da otupi borbenu oštricu studentskih protesta u Americi i da brojne progresivne mlade ljude pretvori u bezopasne klovnove bez jasne revolucionarne ideje.

Dolanc je u saradnji sa svojim najbližim povjerenicima Srdanom Andrejevicem i Obradom Ðordevicem izabrao mladog Živana Velisavljevica da vodi Miljacku. I Velisavljevic je vodio ovu operaciju pune 22 godine.

“Prvi regrut prirodno bio mi je Goran Bregovic. Sa njim nije bilo problema, on je volio i ideju jugoslovenstva i seks i drogu, tako da smo se lako dogovorili”, svjedoci Velisavljevic. “Sa Bregovicem sam cak primjenjivao i jedan sistem koji je Služba koristila sa kriminalcima-omogucavala im je da kradu u inostranstvu a da dobijaju sklonište u Jugoslaviji u zamjenu za obavljanje ponekog posla za nas. Tako sam i ja omogucavao Bregovicu da krade strane pesme, da ih objavljuje ovdje kao svoje, a da u njima propagira ono što je nama bilo potrebno.”

Samit u Skenderiji

“Zdravko Colic je bio izuzetno talentovan izvodac i njega nismo mogli da regrutujemo tek tako. On nije imao ništa protiv nas ali nije želio da ikome išta duguje” Ipak, kada je uhapšen u Ohridu zbog razmjenjivanja deviza, Velisavljevic je u tome VIDEO svoju priliku. “Obišao sam ga u zatvoru u Ohridu i dogovorili smo se za petnaest minuta.”

U Velisavljevicevom odjeljenju u resoru državne bezbjednosti nastupila je histerija kada su saznali da je Cola regrutovan. A onda se pojavila panika kada su shvatili da su mu potrebne velike hit pjesme. Dio Službe je sumnjao u Kornelija Kovaca, i odluceno je da cijela jugoslovenska pop scena stane iza Colica.

“Napravili smo tajni sastanak jedne noci u Skenderiji. Šest mlaznih aviona RV i PVO je dovezao sve kljucne pop kompozitore kod nas. Bili su tu Arsen Dedic, Ðorde Novkovic, Kornelije Kovac, Bojan Adamic, Žika i Radovan iz Zane, Momcilo Bajagic, mali Zlaja Arslanagic iz Crvene Jabuke, Iztok Turk, Jasenko Houra, Jura Stublic, Vladimir Divljan, Zoran Lesendric i mnogi drugi.”

“Smjestili smo ih u Skenderiju. Sjedili su potpuno nepripremljeni šta ih ceka. Onda sam ja izašao za govornicu, osetio sam se kao Tito, i rekao im da je svako dužan da pripremi po jednu pesmu za Colin povratnicki album.”, Velisavljevic ni danas ne može da sakrije ushicenje.

Ekipa kompozitora je potom vracena avionima u svoje gradove i zapocet je rad na pjesmama. Medutim, u Službi je zavladala nervoza pošto se toliki broj ljudi nije mogao bezbjednosno kontrolisati, tako da su se na kraju opredjelili da ipak Bregovic uradi cijeli album kako pjesme ne bi iscurile u javnost.

“Colicev povratnicki album je u jednom trenutku djelovao kao da ce biti najveci album u istoriji pop muzike. Cinilo se da ce ovo biti za Colica ono što je “Smile” bio za Beach Boyse, a mi to nismo smjeli da dozvolimo, Cola je bio potreban Jugoslaviji u tom trenutku, i na kraju je sve riješio Brega.”

Ratne trake

Služba državne bezbjednosti je bila zadužena i za pripremanje konceptualnih albuma koji su imali funkciju da se zavrte u eteru u slucaju rata, pa cak i nuklearne apokalipse. “To su tzv. Albumi sudnjeg dana, tako smo ih zvali u službi, na njima su snimljene posljednje pjesme na svijetu, pjesme uz koje je ovaj narod trebalo da preživi nuklearnu zimu.”

Na pjesmama je radio sam krem jugoslovenske scene, u saradnji sa timom psihologa. “Ima nekih ljubavnih pjesama koje smo testirali na životinjama. I zaista kada bi im pjesma bila puštena, ONE su ih navodile na parenje kroz lucenje odredenih hormona. Takve pjesme u principu su pravljene za slucaj da u bunkerima poslije nuklearnog rata moraju da se ljudi stimulišu na produžavanje rase.”

“Pustiti takvu pjesmu u eter u regularnim okolnostima je krivicno djelo. Ti snimci se nalaze u sefu Nacelnika SDB dan-danas.” Velisavljevic nerado govori o ovim pjesmama. Ipak, posle velikog navaljivanja rekao je da je neke od njih pisao Kiki Lesendric a da ih pevaju Zana Nimani, Anja Rupel i Marina Perazic. Kada smo ga upitali, lice li te pjesme na njihove ranije radove, Velisavljevic se osmehnuo i lakonski odgovorio, “Denis i Denis su za ovo vrtic…”

Dvostruki agenti

Velisavljevic kaže da se u svojoj praksi samo jednom sreo sa dvostrukim agentom. To je bio slucaj Iztoka Turka, vode i glavnog autora grupe Videosex. “Iztok je radio za nas. Negjde u vrijeme albuma “Lacrimae Christi” kontaktirala ga je njemacka služba BND. On je želio da prekine KONTAKTE sa njima ali mi smo insistirali na tome da ih on nastavi.” Kako se približavao raspad Jugoslavije, Velisavljevic tvrdi da se i Turkova lojalnost pomjerala ka Njemcima. “Nisam siguran da je Turk izdao Jugoslaviju, mislim da joj je bio lojalan do samog kraja, ali kako je vrijeme odmicalo sve manje i manje. O tome govore njegovi neuspjeli pokušaji da sa Videosexom snimi pjesme na engleskom”

Snimanje pjesama na engleskom je po Velisavljevicu bilo smišljena provokacija u samim centrima njemacke obavještajne službe kako bi se kolonijalizovala jugoslovenska muzicka scena. “Oni su željeli da marginalizuju naše bendove TIME što su ih nagovarali da snimaju na engleskom cime su ih odvojili od domace publike, a nisu dobijali pravu šansu na inostranoj sceni. Na svu srecu, to im je uspjevalo kod alternativnih bendova. Mi smo Bregu, Corbu i Azru držali pod gvozdenim stiskom.”

“Album Divljih jagoda na engleskom bio je klasicna zavera MI6. Njih je kao svoje agente u tom periodu držao ozloglašeni Entoni Monkton. On je poceo svoju karijeru kao rokenrol operativac za SFRJ da bi na kraju završio službujuci u Beogradu.” Na svu srecu. DB je imao svog aduta u grupi. “Alen Islamovic je bio naš covjek i razarao je englesku karijeru Divljih jagoda iznutra. On je bio zdrav element u toj grupi, i zato smo ga i nagradili mjestom pevaca u Bijelom dugmetu.”

Velisavljevic sebe i danas smatra Jugoslovenom. On vjeruje da su same republicke službe državne bezbjednosti radile protiv zajednicke države, cak i u domenu rokenrola. “Jasenko Houra je bio covek hrvatske republicke Službe. Nekoliko puta sam im slao dopise da nam ga stave na raspologanje u saveznoj službi jer je talentovan muzicar, a oni su odbijali i smišljali neke formalnosti. Odgovorno tvrdim da je njegova pjesma “Mojoj majci (zadnja ruža Hrvatska)” maslo zagrebackog odjeljenja.”

“Nema nevinih”, nastavlja Velisavljevic, “kada smo primijetili da se Bog i crkva cesto pominju u pjesmama Pilota, priveli smo Lesendric Zorana da vidimo o cemu se radi. Tokom noci javio nam se šef beogradskog odjeljenja i rekao nam da je on njihov. Mi smo morali da ga pustimo. Ja sam tada shvatio da svaka republicka služba ima svoj bend.”

Ibarska magistrala

“Rata ne bi bilo bez propagande i bendova poput Prljavog kazališta”, naglašava Velisavljevic. On smatra da je naivno ocekivati da je borba izmedu tajnih službi bila išta pitomija na polju rok scene nego na drugim poljima. “Scenario Ibarske magistrale je prvi put primijenjen na Krcunu, a drugi put na Draženu Riclu.” Velisavlljevic odgovorno tvrdi da u saobracajnoj nesreci clana Crvene Jabuke nisu cista posla. “Zlaja je ubrzo napustio bend, on je bio andeo, jedan od mojih najdražih operativaca, pravi Jugosloven”, kaže Velisavljevic. “Mislim da ce biti zanimljivo ako Žera ikada progovori, on zna cijelu pricu.”

Sadašnja scena

Velisavljevic ne prati sadašnju scenu od kada se penzionisao. Ipak ono što vidi po televiziji i Internetu mu ne ulijeva povjerenje. “Dosta talentovanih ljudi je otišlo u narodnjake, a na rok sceni dosta bendova pjeva na engleskom, a to ništa ne valja. Scena je bila mnogo bolja dok je DB kontrolisao jer mi smo i kreativno pomagali kad je nailazila kriza.” Velisavljevic se ponosi podatkom da je DB za pjesmu “Lipe cvatu” angažovao cak tri profesora Muzicke akademije i jednog profesora knjževnosti da pomognu Bregovicu da je osmisli. “Danas više nema takve ambicije, nažalost. Plašim se da DB više ne kontroliše ni ONE bendove koje je sam osnovao.

 
2211 Posjeta 1 Posjeta danas