Pitanje obnove kulturne baštine u Bosni i Hercegovini je često pitanje nadležnosti i (ne)postojanja volje na lokalnom nivou da se arhitektonski objekti obnove, odnosno turistička ponuda unaprijedi.
Područje Hercegovine je bogato historijskim naslijeđem iz različitih perioda što turističku ponudu čini raznovrsnom i privlačnom. Nažalost, u općinama u kojima su Bošnjaci manjina, kao što su Čapljina i Stolac, pitanje obnove osmanskog arhitektonskog naslijeđa je izuzetno složeno.
Počitelj, Mostar, Blagaj i Stolac predstavljaju dragulje osmanske arhitekture u Hercegovinu. Nažalost, zbog blokada gradskih vlasti Čapljine objekti u Počitelju propadaju, a Medžlis IZ Čapljina nije u mogućnosti da brine o vakufima što je jedna od njihovih primarnih dužnosti.
– Vakufi su nadživjeli svoj otimače i rušitelje –
„Primjeri trajnosti vakufskih djela ogledaju se i u slučajevima otetih i uzurpiranih vakufa, koji su nadživjeli njihove otimače i uzurpatore, nepravedne političke sisteme i zakone, pa su milošću Božijom oživjeli i danas oplemenjeni te su u funkciji onoga za što su ih njihovi vakifi zavještali. Mostarski vakufi su tome očit primjer, a i svi drugi vraćeni i u korisnu funkciju stavljeni“, rekao je za Anadolu Agency (AA) Adem ef. Šuta, glavni imam Medžlisa IZ Čapljina.
Nažalost, Čapljina, odnosno Počitelj spada u prostore u kojima vakufi nisu vraćeni Islamskoj zajednici, odnosno primarnoj društvenoj svrsi.
„Još uvijek ima veliki broj otetih i uzurpiranih vakufa, čemu i mi svjedočimo kada je u pitanju vakufska imovina u Počitelju. Zadnjih sedmica pojedini mediji izvještavali su javnost o stanju i ugroženosti nacionalnih spomenika u Počitelju, koji su u isto vrijeme i vakufski objekti nad kojima Medžlis i dalje nije ostvario pravo upravljanja“, pojašnjava ef. Šuta.
Mnogo je reakcija oko propadanja Šišman Ibrahim-pašine medrese u Počitelju.
“Predmet Medresa je težak i mukotrpan proces, a da bismo shvati složenost tematike potrebno je objasniti hronologiju dešavanja i stvarno stanje na terenu. Pedesetih i šezdesetih godina prošlog vijeka, u programu tzv. nacionalizacije, sprovođene od strane tadašnjih komunističkih vlasti, počiteljska medresa biva oduzeta od Islamske zajednice, a nešto kasnije biva stavljena u službu preduzeća UIT Čapljina (Ugostiteljstvo i turizam Čapljina, op.a.). Nakon rata i raspada Jugoslavije medresa u Počitelju postaje predmet zanimanja aktuelne vlasti (HDZ-a), a 1998. godine pokreće se postupak da se Medresa stavi u službu novoosnovanog preduzeća KUK d.o.o. KUK d.o.o. se nelegalno upisuje kao vlasnik počiteljske medrese iako je 2016. godine pokrenut spor protiv istog kako od strane Islamske zajednice tako i od Državnog pravobranioca Bosne i Hercegovine. U više navrata privremeni ‘vlasnici’ su pokušavali prodati medresu, ali zbog zabilješke da se vodi postupak na nelegalnom posjedovnom listu i pravovremene naše reakcije medresa nije prodata“, pojašnjava ef. Šuta.
– Blokada od strane Gradskog vijeća Čapljine –
Sudbina vakufskih objekata u Počitelju je u nadležnosti Gradskog vijeća Čapljine koje godinama nelegalno funkcioniše jer je predsjedavajući vijeća i gradonačelnik iz istog naroda.
„Gradsko vijeće Čapljine jedino može donijeti odluku da Medresu dodijeli na upravljanje jedinom ispravnom vlasniku, Islamskoj zajednici. Oni to godinama odbijaju jer većina koju čini HDZ je dio ‘talova’ sa pojedinim tajkunima i interesnim grupama koji sprečavaju obnovu vakufskih objekata”, smatra ef. Šuta.
U javnosti se generira pogrešna slika o stanju vakufa u Počitelju i odnosa Islamske zajednice i državnih institucija prema njima.
„Pojedinci ovaj problem pokušavaju predstaviti kao nebrigu države i Islamske zajednice za svoju imovinu, dok u isto vrijeme Medžlis Islamske zajednice Čapljina u kontinuitetu radi na zaštiti vakufske imovine na svom području, a najznačajniji dio te imovine nalazi se upravo u Počitelju. Medžlis uz pomoć viših instanci Islamske zajednice, prije svih Muftijstva mostarskog i Vakufske direkcije, ulaže maksimalne napore za povrat vakufske imovine u Počitelju kao i na obnovi i održavanju vakufskih objekata. Svima treba biti jasno da ćemo i dalje biti prisutni kao značajan faktor za sve procese pa i za rješavanje samog statusa stare gradske jezgre Počitelja. Vjera nas duži da emanet vakifa prenesemo i predamo što bolje i što potpunije na generacije koje dolaze“, istakao je Adem ef. Šuta, glavni imam Medžlisa IZ Čapljina.
Vraćanje vakufa u Počitelju Islamskoj zajednici otvorila bi vrata njihovoj obnovi kroz saradnju vakufskih direkcija Bosne i Hercegovine i Turske kroz koju su proteklih godina obnovljeni brojni objekti.
Anadolu agency (AA)